“Resultaten uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst” weten beleggers ons in hun kleine lettertjes steeds te vertellen. En is het je weleens opgevallen dat de meeste ondernemers die kleine lettertjes bij zichzelf niet lezen?

Het lijkt heel logisch om jezelf en je ondernemerschap te definiëren op basis van het verleden. “Ik was altijd een verlegen kind, vandaar dat het nu moeilijk voor me is om op een podium te staan”. Of: “Drie jaar geleden lukte het niet om klanten te krijgen via koude acquisitie dus ik begin er niet meer aan”. Deze voorbeelden zijn misschien niet direct op jou van toepassing, maar ongetwijfeld heb je zelf voorbeelden van hoe je “vroeger” laat meespelen in het “nu”. Lijkt logisch. Je wilt immers voorkomen dat je steeds dezelfde fouten blijft maken. En het lijkt ook altijd heel handig om verklaringen voor je huidige situatie te zoeken in het verleden.

In werkelijkheid is dat noch logisch, noch handig.

Vroeger is er niet meer. Het enige dat er nog uit het verleden is, zijn jouw gedachten over toen.

Hoe vervelend het ooit misschien ook was en wat je ook meegemaakt hebt, het is slechts een herinnering. Eén of meer gedachten die je met je mee hebt genomen door de tijd.

En net als elke gedachte, is ook een gedachte over vroeger altijd een illusie. Een illusie die waar lijkt, maar het niet is. Kijk maar naar de twee voorbeelden die ik net gaf over hoe iemand zichzelf kan definiëren op basis van het verleden. “Ik was altijd een verlegen kind, vandaar dat het nu moeilijk voor me is om op een podium te staan” kan evengoed zijn: “ik was altijd een verlegen kind, vandaar dat ik nu juist behoefte heb om mezelf te laten zien”. En “drie jaar geleden lukte het niet om klanten te krijgen via koude acquisitie dus ik begin er niet meer aan” is in iemand anders zijn gedachten juist “Die koude acquisitie lukte toen niet omdat ik niet achter mijn dienstverlening stond, nu ben ik wel enthousiast dus ik probeer het nog een keer”. Die tweede serie uitspraken is net zo logisch of onlogisch als de eerste. Het is maar welke gedachte je gelooft.

En het geloven van je gedachten, daar ben je vrij in. Vrij om ze te geloven, vrij om ze los te laten, vrij om ze niet langer te denken.

Waardoor je je bedrijf niet langer leidt op basis van resultaten uit het verleden maar vanuit inspiratie in het nu. Het NU, waar alles mogelijk is en je met elke nieuwe frisse gedachte een heel nieuwe frisse realiteit kunt scheppen!

Share This