In de supermarkt kan je altijd van alles kopen en meestal zijn de vakken vol. Groente, fruit, brood, voer voor je huisdieren, ga zo maar door. Alles keurig aangevuld door het personeel.

De producten hebben echter wel een houdbaarheidsdatum en dus moeten ze op tijd verkocht worden. Anders worden ze weggegooid. Hoe dan ook verdwijnen de oude producten en worden de schappen weer aangevuld met verse.

Je hoofd is ook een soort supermarkt, alleen liggen er gedachten op de planken in plaats van producten. En misschien zijn die wat minder netjes georganiseerd. 😉

Net als de producten kunnen je gedachten over de datum gaan, waardoor ze op een gegeven moment toch echt weg moeten om ruimte te maken voor nieuwe. Je hoofd blijft immers gedachten produceren en de ruimte is beperkt. Niet alle gedachten van de duizenden die je dag na dag produceert passen in het schap.

Als klant merk je niet veel van het bijvullen van de vakken en doorgaans merk je ook weinig van het opruimen van over-de-datum gedachten. Dat doet je hoofd namelijk volautomatisch. En dat terwijl de houdbaarheidsdatum van gedachten véél korter is. Je hoofd kan het assortiment veel sneller vernieuwen dan de meest efficiënte supermarkt.

Er is één verschil tussen de gewone supermarkt en de schappen in jouw hoofd: we maken ons niet druk als een winkel iets smerigs verkoopt, maar doen dat wel als we een vervelende gedachte hebben. In de supermarkt lopen we vrolijk voorbij aan alles wat we niet lekker vinden of er minder vers uitziet. In ons hoofd staan we vaak juist stil bij wat niet lekker is of beurse plekken vertoont. Maken we ons daar zorgen over. Zinloos, want ook gedachten blijven nooit continu vers.

Zo’n gedachte kan terugkomen of beperkt verkrijgbaar zijn – hoe dan ook heeft hij een houdbaarheidsdatum. Als je je even niet fijn voelt hoef je je niet druk te maken, want de gedachten die daaraan ten grondslag liggen worden vanzelf opgeruimd zodra de houdbaarheidsdatum is bereikt.

P.S. Hoe zit het dan met gedachten die in je vaste assortiment zitten? Daarover in een volgend artikel meer.

Share This