‘Bereik je droomfiguur!’ schreeuwt een sportschool me toe op een bushalteposter. ‘Betrek je droomhuis’! staat er op een bord dat nieuwbouw aankondigt. ‘Boek je droomvakantie!’ commandeert een TV reclame van een reisorganisatie. De onderliggende boodschap is dat je (veel) gelukkiger zult zijn zodra je het gewenste figuur hebt bereikt, de felbegeerde woning hebt betrokken of fantastische vakantie hebt beleefd.

Het leuke van dit voorbeeld is dat de sportschool, de projectontwikkelaar en de reisorganisatie het zelf in hun reclame al aangeven: wat je wilt is volkomen bedacht. Letterlijk bij elkaar gedroomd in je hoofd! Je droomt van een lijf in een bepaalde vorm en denkt dat je heel hard moet werken om die droom tot werkelijkheid te maken (zodat je gelukkiger zult zijn). Je droomt van een ander, groter huis en denkt dat je heel hard moet werken om die droom tot werkelijkheid te maken (zodat je gelukkiger zult zijn). Je droomt van een mooie reis en denkt dat je heel hard moet werken om die droom tot werkelijkheid te maken (zodat je gelukkiger zult zijn). Terwijl geluk altijd hier en nu IS. Niet in een gefantaseerd lichaam, huis of reis in de toekomst. Zonder ergens aan te werken.

En sport, koop en reis gerust hoor, maar denk niet dat je geluk daar iets mee te maken heeft

Natuurlijk kan er blijdschap zijn als de omstandigheden (even) overeenstemmen met waar we van gedroomd hebben. Maar het is je waarschijnlijk ondertussen wel duidelijk dat die blijdschap van voorbijgaande aard is. Dat dromen (net als gedachten) een illusie zijn, in tegenstelling tot de ruimte waarin alle dromen opkomen. Die ruimte is permanent en onveranderlijk. Je bent het Zelf.

 

 

Share This