Ineens viel mij het woord content management op. Een veel gebezigde term in ondernemersland en de wereld van marketing. Content management is een set processen en technieken die het verzamelen, beheren en publiceren van informatie in welke vorm dan ook ondersteunt. (dit heb ik even opgezocht, dat begrijp je wel :-)). Ik realiseerde mij dat we als mens ook vaak bezig zijn met iets dergelijks als het gaat om communiceren met elkaar en naar de wereld toe.

We verzamelen informatie en dat wordt de content van ons brein (niet echt, maar laten we het zo even simpel stellen). Het beheer van die content is vaak een onbewust proces. Sommige informatie (herinneringen bijvoorbeeld) vergeten we of verandert in de loop der tijd, andere informatie geven we een heel grote rol (alles over IK). De publicatie van die informatie, van de content van ons brein, doen we door te praten en te schrijven, maar ook door woordloos gevoelens te uiten.

Nu zijn velen van ons opgevoed (en daar is niemand schuldig aan!) met het zorgvuldig samenstellen van die content, en zeker van de content die we communiceren. Een selectie te maken. Wáár we dingen communiceren en met wie. Als ware content managers verzamelen en beheren wij de informatie (gedachten) die we publiceren (uitspreken) en de gevoelens die we ventileren. We menen zelfs processen en technieken te moeten gebruiken om met elkaar te spreken.

Zo zijn we misschien voorzichtig met het ventileren van een afwijkende mening bij bepaalde vrienden of in sommige sociale kringen of -media. We houden misschien bepaalde observaties voor ons, als we in het gezelschap van bijvoorbeeld ouders of klanten zijn. We overwegen zorgvuldig of we in een bepaalde omgeving wel kunnen roepen wat we willen. Wellicht slikken we tranen weg of houden we woede in omdat we inschatten dat het niet het goede moment of de passende omgeving of het geschikte gezelschap is om te huilen en schreeuwen (je moet immers wel de juiste kanalen en de perfecte timing kiezen, volgens de ideeën van content management).

Content management heeft een agenda. Vaak gaat het om marketing. Het wil iets op een bepaalde manier presenteren. Het wil iets van een ander (gedaan krijgen). Het wil iets sturen. Herken je dat bij je eigen content management? In wat je communiceert en waar je dat doet? In wat je daarmee probeert te bereiken?

Onze vraag vandaag is of je ook een laagje dieper kunt kijken, voorbij de content van je geest en het beeld wat je wilt communiceren en de aangeleerde technieken daartoe. Wellicht er dan ook de mogelijkheid om je te ontdoen van alle (oude) content. Van alle ideeën over wie je bent, hoe je jezelf moet gedragen en presenteren. Je communicatie bevrijden van alles wat je geleerd hebt, van alle beelden van het verleden, van alle projecties in de toekomst en van het proberen iets te bereiken.

En nee, dat is geen lang proces, maar een shift. Naar de leegte of stilte met de potentie van alles. Zo is er (steeds) ruimte voor nieuw. En let op dat dat nieuwe geen vaste content wordt of tot ‘een andere manier van communiceren leidt’; dat is helemaal niet waar we naartoe willen. Dan heb je slechts een nieuw houvast gecreëerd. Het gaat om vrije doorstroom geven aan alle informatie. De rijke content van het bestaan. Aan dit. En dit. En dit. Wat dan ook en waar dan ook.

Als een open container waar alle content vrijelijk doorheen stroomt. Zou je dat ‘authentiek’ kunnen noemen? Misschien. Zonder daar weer een vast beeld bij te hebben of een ding/streven van te maken.

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Share This