Ik zag een aflevering van een serie die een handelaar in antiek en zo volgt. De man rijdt rond in de UK om spullen te scoren voor zijn winkel. Op enig moment komt hij terecht in een gigantische, middeleeuwse kathedraal. Hij mag in de opslagruimte kijken en treft daar een oude houten kerkbank aan.

De handelaar is er helemaal verrukt van. De eenvoud van het neogotische ontwerp! De degelijkheid! Het prachtige patina! Hij wil ‘m hebben natuurlijk en doet een bod. De man van de kerk die hem rondleidt vraagt een paar honderd pond meer. De antiekhandelaar aarzelt en zegt dan: “als je er een brief bij doet over de herkomst van de bank, ben ik bereid dat te betalen”. Dat kan. Er worden handen geschud en de deal is gesloten.

De voice over van het programma vertelt dat zo’n brief héél belangrijk is voor een toekomstige koper: “als de herkomst bekend is, is de bank veel meer waard!” Dat liet ik even op me inwerken. Exact dezelfde bank van hetzelfde ontwerp en hetzelfde hout en hetzelfde patina werd door een serie letters op een papier dus waardevoller?

Ik constateerde dat een paar regels tekst dus heel kostbaar kunnen zijn. Omdat daarmee een idee in het hoofd van de mens wordt geplant over een verleden en een locatie. Er wordt een beeld geschetst van belangrijkheid. Allemaal door wat woorden (ik begon gelijk te schrijven, je weet maar nooit 🙂 )

We betalen voor verhalen en we leven in ideeën. En dat geeft niets. Maar zodra we ons dit realiseren, inzien dat het eigenlijk waanzin is en een eenvoudiger weg zoeken (of een goedkoper alternatief 🙂 ), is er wél een fris uitgangspunt te vinden.

We kunnen ’terug’ naar de tijdelijke realiteit van dit moment. Zó rijk, dat er geen verhalen over verteld hoeven worden of ideeën op geprojecteerd. Dan staat daar een bank. Misschien wil je er even op zitten of liggen als je het staan moe bent; daar zijn banken meestal voor gemaakt. Misschien heb je dringend vuur nodig en steek je ‘m in de fik. Misschien is er een buurman die op de koude grond zit en iets meer comfort wenst; dan geef je ‘m weg. Simpel.

Leuk om te ontdekken vind ik het altijd, waar ik wil betalen voor verhalen en waar ik leef in/met ideeën. Want dan weet ik één ding zeker: het kan het makkelijker!

Image by MaLyKa from Pixabay

Share This