“Ik had ineens een heel ander beeld van die man”, vertelde een vriendin na een tweede date. Dat andere beeld was ontstaan nadat hij haar had verteld dat hij rookt én een liefhebber is van oldtimers. Zowel op ware grootte (hij heeft er drie in zijn garage staan) als in miniatuur (hij heeft 125 Dinky Toys in een glazen vitrine op zijn werkkamer).
Met elk stukje informatie dat mijn vriendin over de man vergaarde, vormde zich in haar hoofd een beeld van de potentiële lover. En zonder dat zij het door had, kleide zij zelf extra details aan het beeld toe.
Dat doen we allemaal – mijn lieve vriendin is hier slechts het voorbeeld en ik mijmer even door alsof ik het zelf was, die het verhaal vertelde.
“Roken’ en “Dinky Toys” roepen in mijn hoofd associaties op; associaties die in jouw hoofd wellicht anders zijn dan in het mijne. Voor mij leidt de constatering “roken” tot ideeën als “stinken”, “verslaafd” en “buiten staan roken op een verjaardag”. De Dinky Toy ontboezeming geeft in mijn hoofd tot het oordeel “speels” en de drie oldtimers in de garage geven het idee van “rijk”. Allemaal brokjes zelfbedachte klei die ik vrolijk toevoeg aan het beeld dat ik mij van hem vorm. En het grappige: daar hoeft hij niets voor te doen. Sterker nog, hij kán niks doen aan het beeld dat ik mij van hem vorm.
Hoezeer we het een collectieve sport lijken te vinden om de beeldvorming van anderen over onszelf te beïnvloeden – we hebben altijd slechts invloed op het beeld dat zich in ons vormt van de ander. Precies andersom dan waar we naar streven, dus. Ik klei een prachtig beeld van jou maar welk beeld zich in jouw hoofd van mij vormt, kan ik niet of nauwelijks beïnvloeden.
Tuurlijk, ik kan je wat info geven over mezelf: ik eet meestal veganistisch en ben gek op mijn oldtimer camper en mijn kleine hondje (die meer op een grote cavia lijkt dan op een hond).
Maar wat er in jouw hoofd met die info gebeurt, wat jij er aan associaties en vooroordelen bij voegt, welke fysieke reacties het idee aan een cavia-formaat hond of een ouwe camper bij jou oproept… daar heb ik totaal geen invloed op.
Net zomin heb ik invloed op het beeld dat in mijn hoofd ontstaat van jou omdat ik mijn associaties, mijn ver- en vooroordelen en voor- en afkeuren vaak niet eens doorheb. Dergelijke gedachten komen razendsnel op én ze zijn al geloofd zodra ze binnenkomen. Waardoor we, sneller dan het licht, een beeld van elkaar hebben dat ver voorbij de feitelijkheden gaat.
Ongeacht hoe feitelijk ‘veganist’, ’kleine hond’ of ‘Dinky Toy’ ook klinkt, de werking van de 3 principes Mind, Bewustzijn & Denken zorgt ervoor dat die woorden zich als een pagina in een pop-up boek uitklappen tot een driedimensionale voorstelling.
Die beeldvorming proberen te beïnvloeden is in mijn ogen dan ook kansloos. Zonde van je energie en totaal onnodig.
Dat weten, leidt tot een stuk meer moeiteloosheid en gemak. Zeker als je daarnaast ook nog herkent hoe veel en hoe vaak je zelf aan het kleien bent en dat jouw eindproduct (het beeld over een persoon of een situatie) ver, ver, ver voorbij de feiten gaat, dan zou een heel deel van je klei-activiteit zomaar kunnen wegvallen en heb je tijd voor een andere hobby ;-).
PS: Wil je meer weten over de 3 principes die ik hierboven noem? Ik leg het je uit in de gratis Introductie-cursus ‘De 3 Principes voor Moeiteloos Leven’ die je hier aanvraagt: https://www.shiftacademy.nl/gratis-introductiecursus-de-3-principes-voor-moeiteloos-leven/