Laten we ophouden met onszelf te beperken in ons bewegen door al die gevoelens van angst serieus te nemen. Er zelfs psychische ziektes van te maken. Compleet met honderden verschillende diagnoses en pillen en therapie. Laten we daar gewoon mee ophouden.

En niet op de ouderwetse ‘stel je niet aan’ manier, dat niet. We weten allemaal hoe goed dat gewerkt heeft bij onze generatie. We verstoppen onze gevoelens, zetten een dappere glimlach op en gaan door tot het teveel pijn doet. Crash and burn(out).

Ook niet op een new age manier; je eindeloos bezig houden met het doorgronden en analyseren en verwerken en ombuigen of uitschreeuwen of oplossen van je gevoelens. Daar zijn al teveel boeken over geschreven en teveel oorzaken voor gevonden (van de stand van de planeten tot vorig-leven-trauma’s).

Nee, op een heel simpele manier. Door te begrijpen wat onze gevoelens zijn. Waar ze vandaar komen. Hoe ze gecreëerd worden in ons mensenlijf. Niet om er daarmee vanaf te komen (dat werkt ook niet), maar om ze daarmee te doorzien.

Onze gedachten en gevoelens zijn een gevolg van ons vermogen om te denken (Thought), dat we nodig hebben om chocola van de wereld te maken. Een prachtig vermogen is het, en alles wat we denken wordt tot leven gebracht via ons bewustzijn (Consciousness). Helaas gebruiken we dit systeem vaak tegen onszelf door betekenis te geven aan die (neutrale!) stroom van energie. Door onze gehechtheid aan en geloof in al die gedachten over ons kleine ikje. Terwijl je zoveel grootser bent, onder dat laagje denken. Een unieke uitdrukking van alles-wat-is (Mind). Goed genoeg bij je geboorte en nooit veranderd of beschadigd in die kern.

‘Ik doe het in mijn broek als ik in het openbaar moet spreken’. Prima. Blijkbaar heb je allerlei gedachten over wat jij denkt dat andere mensen over je denken. Twijfel je of je wel goed genoeg bent (ook een leuke gedachte). Die voel je als energie door je lichaam gaan, dat label je als angst en je constateert dat je bang bent. Zodra je herkent dat die angst dus niet met het spreken voor publiek te maken heeft (of waar je dan ook bang voor denkt te zijn) kun je gewoon doen waar je zin in hebt of wat toevallig voor je ligt. Angst of niet.

En ook als de angst op willekeurige momenten opkomt en je doet beven, de adem beneemt en je hart laat galopperen, kun je gerust zijn. Hetzelfde systeem is aan het werk. Mind, Consciousness en Thought; 3 principes. Je voelt je denken van moment tot moment. Geen stoornis, geen label, geen oplossing nodig.

Share This